V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
I s handicapem lze žít plnohodnotný život a docílit velkých věcí...
V kategoriích níže naleznete články naší redakce.
Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.
Najděte si lepší práci!.
Přečtěte si nejnovější článek.
Přečtěte si články bloggerů.
Příjemnou zábavu!
O výpravě Trabantů z Austrálie do Bangkoku proběhlo v médiích mnoho reportáží. Ale jaké to je absolvovat takto náročnou cestu z pohledu vozíčkáře?
To jak v Austrálii všechno funguje, co se týká bezbariérovosti a přístupu lidí k vozíčkářům. Nic se tam neřeší tak složitě jako u nás. Například metro v Praze a v Sydney. V ČR se bude řešit mnohaset tisícová investice do výtahu, který využije „pět vozíčkářů za rok“. V Sydney sedí v „kukani“ chlapík, který mimochodem sedí i v Praze a ten automaticky nabídne pomoc. Pokud to situace vyžaduje má k dispozici obyčejný schodolez, se kterým umí zacházet. Zavolá na stanici, na které budeš vystupovat, kde následuje obrácený postup. Je to tedy hlavně mentalita a přístup Australanů k handicapovaným.
Je to zhruba na stejné úrovni jako u nás, možná bych řekl, že v ČR je lepší post-péče. Mám na mysli rehabilitace, ale i ta péče sociální. Přijde mi, že pokud má člověk v Austrálii úraz s trvalými následky, musí se o sebe víc postarat. Ale je to jen můj pocit.
Zde už je v tom člověk sám. Každých 300 km je zde takzvaný „roadhouse“, obdoba našich motorestů, odkud lze přivolat pomoc, opravit auto atd. Kvůli větším vzdálenostem jsou zde hojně využívaná i menší letiště a mnoho farmářů používá helikoptéry, se kterými často pomáhají v případě nouze. Přivolat pomoc jde také prostřednictvím jakýchsi mini-záchranných stanic. V Austrálii se bezpečnost vůbec hodně řeší. Není to ani tak kvůli nebezpečným zvířatům a přírodě, ale kvůli době než se člověk k pomoci dostane. Obecně zde platí v případě jakéhokoliv problému, raději vyčkat na místě než někdo pojede. Je to lepší než se vydat hledat pomoc pěšky a např. zkolabovat z horka nebo zabloudit. V tomto směru jsou zde ohleduplní všichni i řidiči známých australských „roadtrainů“, o kterých se traduje, že nezastavují ani když je na silnici velké zvíře. I oni zpomalí a alespoň „palcem nahoru“ zjistí, zdali je vše ok.
Naše cesta se z původně plánovaných čtyř měsíců protáhla na půl roku. Austrálii jsme projeli uhlopříčně směrem od Perthu na severovýchod a dále pak do Východního Timuru a Indonésie. Najezdili jsme přibližně 15 000 km. Oficiální konec celé výpravy byl v Bangkoku.
Jízdu trabantem po Austrálii jsem si zamiloval, „Babouš“ s Hycomatem (pozn. red. – Babouš, přezdívka pro Trabanta. Hycomat, ruční ovládání již z výroby zabudované do Trabantů) po celou dobu fungoval celkem spolehlivě. Ale jak jsem si pochvaloval Austrálii co do bezbariérovosti, tak v Indonésii a Timuru to byl pravý opak včetně „tureckých záchodů“. Zde musí vozíčkář hodně improvizovat. Avšak všude přítomní přihlížející domorodci svou ochotou vše vykompenzují a vždy se najde nějaké řešení. Extrém byl na trajektu, který vezl snad 5000 lidí a během dvanáctihodinové plavby, na zmíněný „turecký záchod“ člověk opravdu musel. Nutno dodat, že počet záchodů na trajektu bych spočítal na prstech jedné ruky. Každý si asi dokáže představit, jak to na záchodech vypadalo. Ještě k tomu na vás kouká všech 5000 lidí…
Oproti první návštěvě Austrálie, kdy mě kousnul jedovatý pavouk, jsem žádný zdravotní problém neměl, krom pár drobných řešitelných oděrek. Vždy však s sebou vezu lékárnu, včetně supersilných širokospektrálních antibiotik.
Ne. Snad jen na začátku, když jsem zjistil, že „Babouš“ nebrzdí a s bržděním mi musela pomáhat Kika ruční brzdou. Ale závadu jsme později vyřešili.
Kromě zmíněných brzd, jsme museli řešit ještě stěrače, které u Trabanta nestírají, ani když jsou funkční. Naštěstí pršelo jen jednou.
Neustálé množství přihlížejících v Indonésii a Východním Timuru. Zájem však byl i ze strany médií. V Austrálii jsme byli v televizi, psali o nás i v jednom australském moto-časopise. Také se na nás přijel osobně podívat velvyslanec České republiky v Austrálii. Naopak v Timuru byla nepříjemná vojenská hlídka, když viděli dva vozíčkáře v Trabantu a ještě k tomu bez pasů, jejichž originály byly na velvyslanectví a kopie v posledním autě kolony.
Byli jsme oba samostatní, i když jsme kvůli nákladu, který náš Trabant vezl, měli kola od vozíků vzadu v kufru, tak bylo potřeba drobné asistence. (pozn. red. – cesty se účastnili dva vozíčkáři Jakub Koucký - CZ a Kristína Madajová - SVK).
Momentálně plánuji opět Austrálii, ale tentokrát samostatně. Chtěl bych objevit a vyzkoušet nové možnosti a aktivity pro nás vozíčkáře. Také zde trochu „pocestovat“, ale spíše tak nějak od všeho něco, na handbiku, jachtou, stopem, na čtyřkolce a dle možností využít všech tamních dopravních prostředků. Také bych byl rád, kdyby tato akce měla přínos pro nějakou nadaci, která by celou cestu zastřešila.
Autor: ret
Foto: Facebook Jakub Koucký
Datum: 24. 11. 2016 | Zobrazeno (1129x) | Autor: Redakce
Pokud chcete děti z dětského domova podpořit finančně, podívejte se zde.
vzpěrač - mistr světa ve vzpírání tělesně postižených, handbikerový závodník
www.tomasmosnicka.cz
mosnicka@zijushandicapem.cz
Aktuální rozhovor:
Rádi sdílíme z webu mujrozhlas.cz desáté pokračování unikátní série Příběhy sportovců, které je věnováno handicapovanému cyklistovi Ivo Koblasovi. Rodák z Brna je medailista z velkých paralympijských šampionátů. Těžká epilepsie v dětství, náročná operace mozku, nic z toho ho nezastavilo v cestě za ...
více »Máte omezenou hybnost dolních končetin, jste qvadruplegik, spastik a momentálně nevíte jestli vás zrovna tento sport chytne?
Vstupte »
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN FACILITY |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN |
Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN SERVICE |
Překlepy: Lidé náš web hledají také těmito výrazy: hendikep, hendicap, handikep, ...
Podmínky pro užívání blogu | Mapa stránek | Kontakt
Copyright 2024 | Internetový marketing : Optimalizace pro vyhledávače : Created by VIDIA-DESIGN s.r.o.