I s handicapem lze žít plnohodnotný život a docílit velkých věcí...

V kategoriích níže naleznete články naší redakce.

Buďte i Vy aktivní a založte si svůj blog.

Najděte si lepší práci!.

Přečtěte si nejnovější článek

Přečtěte si články bloggerů.

Příjemnou zábavu!

Žiju s handicapem
v České televizi

Žiju s handicapem v České televizi

Podívejte se na video
o dětském domově Korkyně

Obrazek s videem

Video o dětském domově Orlíček
Přední Chlum

Obrazek s videem

I s handicapem je možné být pilotem malého letadla

Může člověk s handicapem pilotovat letadlo? Je to vůbec proveditelné? Co proto musí udělat? Jak je to s ručním ovládáním? Tentokrát jsme pro vás vyzpovídali „létající vozíčkáře“ z Aves Bohemica…

 

Co vše je požadováno po handicapovaném zájemci o létání, který se chce stát pilotem letadla?

V podstatě se dá říct, že handicapovaný člověk, který dokáže řídit automobil s ručním ovládáním, dokáže při určitých úpravách řídit také letadlo. Například varianta vozíčkář, funkční ruce, který splňuje takzvaný sekundární zdravotní stav. To znamená, že u něj nesmí být riziko například epileptického záchvatu, neměl by mít problémy s krevním tlakem atd. Problém je baclofenová pumpa, kardiostimulátor a podobné přístroje, které mohou během letu přestat fungovat. Na druhou stranu známe člověka, který má obě ruce amputované v předloktí a pilotuje. Ale opět je to věcí individuálních úprav. Vše je nutné konzultovat s leteckým lékařem a v některých případech je nutný i názor lékaře specialisty. Je celkem logické, že se u nás vozíčkářů klade větší důraz na bezpečnost.

Pokud se dotyčný cítí, že by mohl být schopen pilotovat a že splňuje zmíněný zdravotní stav, je úplně nejjednodušší kontaktovat nás. Vše potřebné s dotyčným probereme do posledního detailu. Lze také absolvovat takzvaný „zkušební let“. Nejprve provedeme předletovou přípravu a instruktáž, zájemce si může osahat ovládání letadla, následně se může proletět s instruktorem, případně si na chvíli vyzkoušet převzít řízení.

Nyní se bavíme o variantě postižení paraplegik, vozíčkář, člověk po amputaci dolních končetin atp. Je to z důvodu, že naše letadla jsou momentálně upravena právě na tyto typy postižení.

Může pak člověk s handicapem sám létat s vlastním letadlem?

Ano, možné to je. Může si udělat pilotní průkaz a mít vlastní ultralight. Samozřejmě je to věcí určitého postupu, kdy se žadatel po dobu jednoho roku učí stále složitější úkony. Nejprve však musí dotyčný projít teoretickou přípravou, zhruba 45 hodin, kde se učí předpisy, aerodynamiku, techniku, letecké přístroje, radiokomunikaci, navigaci atd. Musí také nalétat určitý počet hodin, avšak při daném minimálním počtu vzletů. Samozřejmě s instruktorem. Následně musí zvládnout závěrečnou zkoušku a pak může létat sám. Po nalétání dalších předepsaných hodin může teprve někoho vozit. Celý tento proces trvá zhruba dva roky, pochopitelně v závislosti na intenzitě. Je také možné postupně si rozšiřovat kvalifikaci, například o řízené lety, leteckou ICAO angličtinu, atd. S ultralighty je možné létat na území téměř celé Evropy.

Ruční ovládáníRuční ovládání

Není to vůbec nic složitého, jak si mnoho lidí myslí. Knipl ovládáme levou rukou a vlastně se jedná pouze o další páku navíc, kterou ovládáme pravou rukou a je napojena na pedály letadla. Dáváme přednost jednoduchému mechanickému provedení. Dle individuálních potřeb fixujeme nohy, aby nedošlo například při prudších manévrech či poryvech větru k nežádoucímu zapříčení končetin atp. Jakákoliv úprava letadla musí být schválena leteckým inspektorem.

 

Nastupování do letadla

Protože se jedná o malá letadla, nastupování není vůbec složité a průměrně zručný vozíčkář toto zvládne sám nebo s drobnou dopomocí. Snadněji se nastupuje do našeho „hornoplošníku“ (Rans Coyote) než do „dolnoplošníků“.  Avšak „dolnoplošník“ Sparrow ML, který máme na letišti v Mladé Boleslavi, je aktuálně ze všech letadel na světě pro vozíčkáře nejpřívětivější.

Náš „dolnoplošník“ má křídlo oproti kabině vzadu, proto při nastupování z vozíku nepřekáží.

Kolik stojí licence?

Běžně stojí teoretická příprava 8.000 Kč, nás vozíčkáře pouze 2.000 Kč.

Letová hodina vyjde členy našeho sdružení na 1.500 Kč se slevou pro nás handicapované. Tato cena zahrnuje náklady na letadlo, palivo, hangár, pojištění, servis atd. Pro srovnání, běžná cena je 2.200 Kč a více (bez instruktora).

Během kurzu je nutné připočítat k letové hodině také odměnu pro instruktora, který je s námi na palubě nebo nás "hlídá ze země" při samostatném letu. Členy našeho sdružení tak vyjde letová hodina,včetně zmíněné odměny pro instruktora na 2.000 Kč.

Kurz by měl obsahovat minimálně 20 letových hodin, ale v případě nás handicapovaných se počítá o něco víc, zhruba 25-30 hodin. Celková cena za kurz se rozkládá průběžně do celého roku. Nemusí se tedy platit jednorázově předem, takže je to finančně zvládnutelné i pro nás handicapované. Licenci vydává LAA  ČR - Letecká amatérská asociace České republiky.

Cena letadla

Není hned nutné pořizovat vlastní letadlo. Navíc pořízení vlastního letadla doporučím spíše lidem, kteří mají dostatek finančních prostředků, času a hlavně uvažují o náletu alespoň 100 hodin ročně.  V opačném případě se nevyplatí letadlo vlastnit a je lepší si ho pouze pronajímat. Pokud by si chtěl zájemce zalétat, stačí se stát takzvaně „pilotem na zkoušku“. Další možností je udělat si kurz a licenci a k létání využívat naše letadla. Tuto variantu doporučujeme, protože pro člověka s handicapem je o něco složitější údržba letadla, přesun letadla z hangáru na plochu, tankování paliva a podobné věci. Také finančně je to přijatelnější. Pokud by však někdo chtěl vlastní ultralight, je to také možné. Je mnoho inzerátů, kde si člověk udělá představu o cenách. Ultralight se dá pořídit zhruba od 200.000 Kč a za zhruba 400.000 Kč lze pořídit pěkný „odservisovaný“. Jedná se však o letadla v nejnižší cenové kategorii. Nová letadla se pohybují v rozmezí od jednoho do tří miliónů korun.

  Hornoplošník Rans Coyote Dolnoplošník Sparrow ML

Co se týká servisu, ten základní zvládáme sami, jelikož ultralighty nespadají pod certifikované servisy jako velká letadla. Složitější opravy, pravidelné servisní prohlídky radio-vybavení, odpovídače, přístrojů a motoru samozřejmě provádějí odborné servisy.

Něco málo o létání

Zpravidla létáme ve výškách v rozmezí 300 až 600 metrů. Lze říci, do jednoho kilometru. Pak už si člověk tolik nevychutná tu krásu. Létáme dle povolených parametrů počasí. V zimě i v létě. Ne v noci. Akční rádius letadla je cca 600 kilometrů na jednu nádrž. Spotřebu máme spočítanou na 8 -10 litrů benzinu na 100 kilometrů. Ultralighty létají rychlostí 100-200 km/h, ale i rychleji. Vozíčkáři se v ČR mohou účastnit leteckých soutěží se zdravými piloty. Jedná se o různé navigační, dovednostní a technické disciplíny.

Odměnou za všechno to úsilí jsou jedinečné zážitky z létání. Handicapovaní piloti se mohou účastnit leteckých soutěží společně se zdravými piloty nebo několikadenních akcí typu oblet ČR atp.

A co na zkušební let říká redaktor Žiju s handicapem?

Osobně mě překvapilo, jak je vše relativně jednoduché. Nemyslím létání jako takové, ale první dojem z ručního ovládání a „řízení“ letadla. Přišlo mi, že ovládat letadlo je zhruba náročné jako řídit auto s automatickou převodovkou vybavené ovládáním pro vozíčkáře. Výšek se bojím, ale když jsem viděl předletovou kontrolu a věděl jsem, že letím se zkušeným instruktorem, vše mi přišlo přirozené a bezpečné. Pohled z kilometrové výšky jsem si naopak užil a po cestě domů mi došlo, že se bojím víc v autě než v letadle…

 


Kontakty: Letiště Mladá Boleslav

Odkazy: Aves Bohemica (web) / Aves Bohemica (fb) / Aves-Bohemica Létající vozíčkáři (YT channel)

    

 

Zdroj: Marián Vilhan - předseda Aves Bohemica

Autor: ret

Datum: 21. 12. 2019 | Zobrazeno (221x) | Autor: Redakce



Podporujeme také

Dětský domov Korkyně

Pokud chcete děti z dětského domova podpořit finančně, podívejte se zde.

Tomáš Mošnička - šéfredaktor (ret)

Tomáš Mošnička - šéfredaktorvzpěrač - mistr světa ve vzpírání tělesně postižených, handbikerový závodník
www.tomasmosnicka.cz
mosnicka@zijushandicapem.cz

Aktuální rozhovor:

Roman Lupoměský se celoživotně angažuje v oblasti sluchově postižených

S organizací Neslyšící s nadějí redakčně spolupracujeme již několik let. Její ředitel pan Roman Lupoměský je náš stálý dopisovatel. Pana Lupoměského jsme zařadili mezi naše osobnosti a požádali o rozhovor....

více »
Handicapovaní rybáři - Příjem nových členů

Handicapovaní rybáři - Příjem nových členů z řad ZTP, ZTP/P

Vstupte »

Nejaktivnější blogeři

Děkujeme generálnímu partnerovi skupině D.I.SEVEN za vřelou podporu!

bezpecnostni-agentura

Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN FACILITY
Facility management a podpůrné činnosti. Poskytujeme Náhradní plnění.

bezpecnostni-agentura

Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN 
Bezpečnostní služby, PCO, zabezpečení akcí, úklidové ,recepční služby a náhradní plnění.

bezpecnostni-agentura

Bezpečnostní agentura D.I.SEVEN SERVICE
Bezpečnostní služby jako fyzická ostraha nebo vzdálený monitoring. Poskytujeme náhradní plnění.

Překlepy: Lidé náš web hledají také těmito výrazy: hendikep, hendicap, handikep, ...

Důležité odkazy:

Podmínky pro užívání blogu | Mapa stránek | Kontakt

Copyright 2024 | Internetový marketing : Optimalizace pro vyhledávače : Created by VIDIA-DESIGN s.r.o.